måndag 23 mars 2015

Skriva som lärare?

Jag älskar att skriva. Så är det bara. Att leka med ord, att formulera tankar, kunskaper eller erfarenheter, att skriva kreativt eller professionellt är något som verkligen tilltalar mig. Något annat som jag verkligen också gillar är att undervisa, att bidra till andra människors (kunskaps)utveckling. Då är det inte så långsökt att jag sökt mig till arbetet som lärare i svenska. Det är ett jobb som verkligen stimulerar kreativitet.

Nu har det dykt upp en möjlighet att kombinera både läraryrket och skrivandet. I januari var jag inbjuden till ett förlag för att diskutera ett eventuellt samarbete. Den här gången reste jag till Stockholm, som lärare, för att utröna om jag skulle kunna bidra med något inom utbildning. Det var en bra start på dagen då jag överraskats av en bra recension av min roman "Nanna och Johanna - vägen hem" i morgontidningen. Dagen fortsatte i positiv anda och mötet med förlaget kändes både givande och stimulerande.

Nu sitter jag och skissar på ett läromedel, ett läromedel som jag anser saknas på marknaden. Att formulera och skriva ett läromedel ser jag som en spännande, utmanande och utvecklande möjlighet. Det är en möjlighet för mig att skriva och samtidigt utvecklas inom min profession. Det är också en möjlighet för mig att reflektera över mitt arbete. Att skriva är ett kreativt tankearbete och i det här fallet får jag möjlighet att formulera mig med utgångspunkt i kunskaper och erfarenheter som jag fått genom min yrkesroll.

Om det blir något kontrakt, det får tiden utvisa...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar